At være en moderne A-kasse kræver nytænkning!

A-kasserne har de seneste år oplevet en stor medlemsfremgang, men hvis de skal holde fast i denne udvikling, så er der behov for nytænkning. Det viser en undersøgelse fra Handelshøjskolen i Aarhus.

Grundet en afmatning i arbejdsmarkedet og en direkte krise siden 2008, har a-kasserne haft held med at tiltrække nye medlemmer, som søger økonomisk sikkerhed i tilfælde af at de skulle gå hen og blive arbejdsløse. Specielt de unge har tage a-kasserne til sig, da mange har frygtet at uddanne sig til arbejdsløshed. Krisen er dog ved at være ovre, og job bedre arbejdsmarkedet bliver, jo større bliver troen på, at man altid vil kunne finde et job, og dermed ikke behøver at melde sig ind i en a-kasse.

En tilfredshedsundersøgelse peger også på, at det ikke længere er nok for a-kasserne at tilbyde billige priser, gratis medlemskab for studerende og nemt tilmelding for at holde på og skaffe nye medlemmer.  Der skal, udover det først nævnte, fokuseres på at skabe tilfredse medlemmer og det skal gøres ved at skave en mere moderne a-kasse som tilbyder attraktive gode for medlemmerne og ikke blot er en kasse, man skal være medlem af for at få udbetalt dagpenge. Det skal blandt andet gøres ved at tilbyde professionel og, vigtigst af alt, individuel karrier- og jobrådgivning.

A-kasserne skal altså være meget mere proaktive og mindre indadvendte i deres tilgang til markedet, og de skal være en aktiv del af alle deres medlemmers karriere og liv. Nogle A-kasser har allerede taget denne tankegang til sig, og tilbyder i dag at deres medlemmer kan komme med til gratis arrangementer så som ”løb for et job”, foredrag, gratis kurser, rabatordninger og meget mere. Mange a-kasser er derfor de seneste år også begyndt at ansatte flere medarbejdere til netop at stå for disse arrangementer samt personlig karriererådgivning.

A-kassens omdømme er i denne sammenhæng også vigtig, og a-kasserne skal derfor i højere grad lægge vægt på deres branding og hvordan de udstille på sites som f.eks. Trustpilot.dk.

Om undersøgelse:

Undersøgelsen er foretaget blandt a-kassen FTF-A´s medlemmer, hvor 30.000 har besvaret en række spørgsmål om deres a-kasse. 7 ud af 10 beskriver at de er tilfredse med deres a-kassen, hvor de ældste og yngste medlemmer er de mest tilfredse.  Over 80% ser dem selv som meget loyale, og tænker således ikke på at melde sig ud til fordel for en anden a-kasse. Kun 5% overvejer om deres medlemskab er pengene værd.  Medlemmer begrunder deres loyalitet med at a-kassen har en godt omdømme, hvorfra ovenstående konklusioner er blevet draget.

Har du selv en holdning til hvad a-kasserne bør gøre for at bibeholde deres medlemmer, så kom gerne med dine tanker og holdninger i kommentartråden nedenfor.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *