Sådan får du penge til din kulturbegivenhed

Står du og skal til at arrangere en kulturbegivenhed, så vil din første opfattelse nok være, at det kræver rigtig mange penge og at indtægterne er temmelig usikre. Det kan derfor være noget af en hurdle at skulle komme over, før man tør at kaste sig ud i det, med risikoen for at ende med et stort underskud at være nervøs for.

 

Der findes dog kulturbegivenheder hvor økonomien er mere sikker. Det kan f.eks. være hvis det er en koncert med et kendt orkester, som normalt ikke spiller i din egn. Men hvor mange publikummer kan du trække? Det er stadig et stort spørgsmål.

 

Værre ser det ud hvis du vil forsøge at trække publikum til mere nicheprægede forestillinger, udstillinger eller lignende. Her kan det ovenikøbet være at man kun går efter at gøre underskuddet så lille som muligt og ikke kan regne med at få et overskud på det.

 

Tjen penge på sponsorer

 

Men du kan selv gøre noget for at sikre økonomien i projektet. Du kan inden begivenheden lave forskellige fundraising aktiviteter. F.eks. kan du sælge skrabelodder, afvikle cykelsponsorløb, sælge kataloger eller du kan tegne en række firmasponsorer. Især det sidste kan der være gode penge i, selvom pengene ikke hænger på træerne mere.

 

Du bør give dine sponsorer noget igen for deres penge. Det kan typisk være at give dem mulighed for at have logoer eller annoncer i dit program, men måske også have større plakater eller skilte til din event, så de på den måde bliver meget synlige.

 

Du kan også med fordel tænke i, om ikke du kan få sponsorer til at give dig nogle ting i stedet for penge. Det er sponsorer ofte meget mere tilbøjelig til. Her får du ingen penge, men du sparer til gengæld penge i den anden ende, hvor du ellers skulle have indkøbt materialet.

 

Få en donation fra en fond

 

I forbindelse med kulturbegivenheder, uanset om det er en festival, koncert, kunstudstilling, et teaterstykke eller noget helt andet, så er der også gode muligheder for at få penge fra fonde. Der findes en hel del fonde som støtter kulturbegivenheder i Danmark. F.eks. støtter Statens kunstfond mange kulturbegivenheder i Danmark.

 

Fondene forlanger modsat sponsorer ikke så meget igen, men donerer pengene og regner så med at du forvalter dem ordentligt. Dog kan det være en god idé at sørge for noget presseomtale omkring donationen, ligesom man skal være opmærksom på om man efterfølgende skal indsende dokumentation for at pengene er blevet brugt som aftalt.

 

For at få penge fra fonde, skal du i god tid inden din begivenhed, indsende en ansøgning til fondene. Nogle foregår på nettet, mens andre foregår via alm. brev. En ansøgning til en fond, ligner på mange måder lidt hvordan du sender ansøgning om et job. Dog vil det til større begivenheder være en god idé at lave en decideret projektbeskrivelse, som går i detaljer med formål, målgruppe, indhold, budget og forventet resultat af begivenheden.

 

Det kan være en god idé at sætte sig godt ind i hvordan du skriver en ansøgning til en fond, da du kæmper imod mange andre gode projekter rundt om. Du kan finde en række gode tips og råd på www.aktivfundraising.dk, hvor du også kan hente en gratis e-bog som hjælper dig med at skrive bedre ansøgninger.

 

At få penge fra fonde er ikke nemme penge. Men fordelen er, at det kan gøres i god tid før begivenheden. Du får jo nok at se til når først begivenheden står lige for døren.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *